Fåglar på strömmen

Det finns hopp om våren. När solen skiner så blir det dagsmeja och fåglarna har börjat att sjunga små vårserenader. Dagarna har också blivit mycket ljusare.

Dagen startade bra med härlig vintersol. Det var såpass många minusgrader att jag vågade mig ut i skogen med bara täcke på de kortklippta hundarna. De övriga var utan. Tyvärr så var inte termometern att lita på och efter sista dagarnas snöstorm var det ofantliga mängder snö i skogen och bara ett smalt spår som någon enstaka gått i förre oss. Resultatet blev hundar som såg ut som snögubbar med stora klumpar hängandes från ben och mage *morr*. Nästan hemma kom jag på att vattnet var avstängt i dag också p.g.a. byte av brandpost i gatan utanför.

Det var bara att gilla läget och Fanny blev i allafall hjälpligt fri från snö i det vatten som fanns kvar i ledningen.

Sedan grabbade jag kameran och gav mig in till stan för en fotosejour på strömmens fåglar:

En skrattmås på jakt efter brödbitar!
En skrattmås på jakt efter brödbitar!


Vattnet var fullt av många sorters fåglar. Skrattmåsarna flög omkring och
var inte så lätta att fånga på bild.


Storskrakeherren putsar kostymen!


Fru storskrake med sitt vackra rödbruna huvud. Sothöna i bakgrunden.


Duvan fick jag på bild som bonus när jag fotade en mås. Se så fint den håller in sina ben.


Frihet!


En sothöna går in för landning!


Vacker svan


Storskraken högst upp i bild har dragit vinstlotten och alla andra försöker ta brödbiten!


En duva som nästan trillar över kanten!


Skrattmås i vinterskrud


En  tonårssvan med liten sothöna i bakgrunden.

På återhörande,
Alexandra :-)
                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0