Valparna 3 veckor gamla

Nu händer det massor i valplådan. Laa-Laa och Po har öppnat ögonen och ser nyfiket på sin omvärld. De kan också gå lite svajigt i lådan. Valparna har upptäckt att de har syskon och försöker bita lite i varandra. Det ser så sött ut. Mamma Libby försöker de också att bita tag i med sina än så länge tandlösa munnar. De reagerar på ljud och tittar upp när jag pratar med dem.

I går blev valparna avmaskade för första gången och det smakade tydligen inte så gott. I dag däremot fick de smaka på något som båda två blev helt vilda över. Mager nötfärs, äggula och rapsolja- mums för små valpar. Libby åt begärligt av det lilla som blev över.
Jag visslar alltid på ett speciellt sätt när jag kommer med mat till dem och snart kommer de komma springande när de hör signalen. Jag visslar på samma sätt till de vuxna hundarna när de ska få något gott så det är en bra inkallningssignal.

Dagens vikter blev: 614 gram för tik 1, Po, och 588 gram för tik 2, Laa-Laa! Riktiga knubbisar och väldigt jämna viktmässigt.

Laa-Laa och Po verkar få bra pälsar som nu redan är fulla av vågor. I nästa vecka ska de bli lite klippta. Klorna har jag klippt flera gånger redan. De växer snabbt. 

Valparna fick flytta ner i köket i helgen och där händer det betydligt mer än i valprummet. Familjen är instruerad om att ytterdörrarna endast för vara öppna korta stunder för det är ju vargavinter ute nu och drag är inte bra för späda valpar. Blondie är om möjligt ännu nyfiknare nu men vågar inte gå fram till valparna ännu. Libby vakar noga över sina telningar och vill inte ha besök i valplådan. Jag satte kompostgaller runt valplådan med ett inhopp så det blev ett större område fritt från den övriga flocken.

Libby fick ett skönt bad i dag och hon har klarat pälsen förvånansvärt bra. Hon badades i K9 och det är verkligt bra för att förebygga tovor. Pälsen håller sig också fräsch längre tycker jag. Hon är så söt Lubban och hade så bråttom så bråttom att se till sina juveler när hon var klar.


Tik nr.1, Po, med sin vackra mamma!


Titta så söt lilla Po är :love:!


Den fina toyfamiljen. Laa-Laa diar och Po som är mätt vandrar omkring i lådan :-).


Laa-Laa kan också ligga på rygg. Mätt och nöjd efter maten slickar hon sig om munnen!


Ljuvligt söta Laa-Laa gossar in sig :love:.


På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!!!



Måste ju dock medge att det suger liiiiite i valptarmen när man ser dina småttingar <3 Min lilla prinsessa börjar bli "stor", snart 4 månader. En ljuvlig liten varelse<3



Kram

Åsa

2010-12-02 @ 20:54:11
URL: http://www.kemppis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0