Unge av större hackspett


Jag har gått förbi ett skogsparti på de dagliga hundpromenaderna där hackspettarna har väsnats väldigt mycket. Jag har sett både herr och fru hackspett oroligt flyga mellan trädstammarna och blev förstås väldigt nyfiken på om de boat i närheten. Jag synade trädstammarna så gott det gick och kunde till slut efter ett par dagar lokalisera var tjattret kom ifrån. Jag såg ett träd som såg lite dött ut i toppen med ett par hackspetts hål på stammen.

 
Vill ha mat nu!


I går hade jag sån tur att en liten hackspettsunge stack ut huvudet och skrek efter mat!






Här vankas det smaskig röd skalbagge!







Så länge som jag hade hundarna med mig kom inte föräldrarna dit men när Cissie tröttnat och tagit med sig flocken hem kom pappan flygande med mat till sin unge. Fantastiskt att få vara med om det! Jag gick hem och hämtade kamera+ stativ och filmade sekvensen nedan:

I slutet av filmen kommer pappan med mat. Ungen är skrikig och krävande :-). Undrar om det finns fler i hålet eller om det bara är en?

En lite kortare film där ungen får mat i början av klippet:


Sista filmen:


På återhörande,
Alexandra :-)
Trackback
RSS 2.0