Kreta i mitt hjärta, del 4







Podalirisufjärilen, segelfjäril, gav jag mig på jakt efter förstås och hade tur att
hotellträdgården var en naturlig hemvist för dessa vackra fjärilar. Jag såg många
fina exemplar och lyckades få en del att bli bra på bild.

 


Av en händelse var en av fotona på den fjärilssort som jag alltid söker efter
men aldrig hittat, makaonen, papillio makaon!! Bilden var inte så bra och jag
letade efter fjärilen varje dag på samma plats men den ville inte visa sig igen.
Barnen sa att de hade sett den där länge när vi andra gått ut på udden ett par
dagar senare. Ja, ja man ska väl ha något att fortsätta söka efter :-).

 
Fjäril. Cikadorna höll öronbedövande konserter varje dag men de slutade tvärt
så fort som det blev mörkt. Det tog ett tag innan jag hitta dem och som synes
var de väldigt kamouflerade.


Sött bi på fin blomma!


Ett till bi som sög nektar!

Humleliknande insekt som aldrig var stilla!


Munnen var lång och den dök snabbt ner i blommorna och upp igen så den var svår att fota.


Som en liten helikopter!




Svalorna väntade tills inga badade innan de dök ner mot bassängerna på
eftermiddagarna och drack vatten i farten!

Vacker Hibiscus!



    
Hibiscusarna växte som stora buskar! Bouganvillean växte överallt som buskar,
träd och hängande över balkonger. Den är så vacker!

   



Ibland undrade man lite över hur de tänkte? Som denna nedgång t. ex.

    
Det verkade typiskt för Kreta med halvfärdiga byggnader och till viss del
berodde det säkert på krisen som drabbat landet. Moderna ruiner som
i dessa fall med övergivna hotell och bassängområden såg vi på många ställen.






Se sån fin strand ödehotellet hade och med gångavstånd till Chania.

Ödehotellet hade en fin egen strandremsa så det var synd att det inte byggdes upp igen.
I 10 år hade det stått och förfallit och man fick akta sig var man satte fötterna för det var helt
plötsligt hål där man kunde ramla ner ett par meter om man inte såg sig för. Inga
varningsskyltar eller avspärrningar fanns.

På återhörande,
Alexandra :-)

Trackback
RSS 2.0