Holknytt!


Som en projektil flyger blåmesen ut ur holken!


Kul bild!


Duktig blåmes som städat efter ungarna!


Blåmesar hör till mina favoritfåglar. Se så näpen den är!

Vi har fyra bebodda holkar just nu. Blåmesarna som häckar i björkholken har bråda dagar. Det piper för fullt och de flyger in med mat och ut med "skräp". Det verkar vara ont om insekter ute för jag har sett att blåmesarna fyller näbbarna med talgbollar för att mata sina ungar med. Jag misstänker att det är här som Totte håller hus. Fadern till Tittis kull som frös ihjäl.

 




Efter det starka lågtryck med massa regn, hagel, blåst och rekordkyla för årstiden som vi har nu är det många häckningar som gått förlorade. Tittis ungar frös ju alla ihjäl :-(. Vi hoppas att hon kan hitta en lämplig partner som ställer upp hela vägen så hon kan få en ny kull.


Söta svartvit flugsnapparhonan kikar ut!


Det är första gången som jag får se honan. Tidigare år har hanen varit
här och sjungit men aldrig lyckats locka hit någon hona.


Hon är fin i sina milda färger!




Fin!


Med ett löv i näbben!


Bästa bilden på flugsnapparen!


Härliga vingar!

Svartvit flugsnapparna ligger och ruvar men deras ungar borde kläckas närsomhelst nu.



Kicki och Roger har redan påbörjat ett nytt bobygge i "tittainholken" som står mitt på gräsmattan. Deras ungar kommer att kläckas mitt i semestertider och vi önskar dem stort lycka till med kommande ungar. Tänk att de valde att bygga ett nytt bo här igen. De känns verkligen som våra "husfåglar". Lite synd att de inte valde en av kameraholkarna men kanske att det var bäst så. Jag hade inte haft möjlighet att sända hela tiden ändå.


Kicki flyger ut med något som inte passar att bygga med!


Så vacker hon är!


Kicki är flitig och vilken energi hon har som orkar börja på nytt så snart efter första kullen!


Kicki har ett kraftigt svart streck för att vara hona så hon är lätt att känna igen!


Mot hålet med näbben full av mossa!


Tittut!


De valde Rogers övernattningslya för kull nr. 2. Här tillbringade han de kalla vinternätterna när Kicki sov i kameraholken. Han tyckte nog att den kändes trygg och bra. Vi får hoppas att det var ett bra val.


Bästa bilden på Kicki!

Vi ska förstärka inflygningshålet på den holken också nu så inte hacke kan komma till. Hackes ungar flyger ut när som helst och då hoppas vi att det blir lugnare här. De har varit hemska både runt holkarna och vid fågelmatningen i år. Har aldrig sett något liknande. Tänk också på att nötskrikorna är de som tar flest fågelungar. Det tror man inte men så är det.


Tack vare alla rovfåglar här i kring ska jag investera i nya fågelmatare med skydd runt om. De ser ut som små burar och jag hoppas att småfåglarna förstår vinken och vågar sig in för att äta. Måste erbjuda dem mer skydd känner jag även vid matningen. Synd bara att inte ekorrarna kan få fortsätta sin karuselldans när de flyger upp på faten och äter i farten när de snurrar runt :-). Men de har ju sin egen matare.

Slutligen kommer en liten bildsvit på Kickis och Rogers ungar från förra kullen, Micke och Molle. Tack för namnen "Katten":


En liten får mat uppe i trädet av Roger!


Vill ha mat!


Mera mat, mera mat!




Varsågod!




Så söt den är!


Ljuvlig :love:!


Underbart söt!

Tyvärr så har jag inte sett dem mera än precis när de var flygga.

På återhörande,
Alexandra
Trackback
RSS 2.0