Ovälkommet besök i trädgården, fågelfilmer mm.

I mitten av januari så verkade det snöa när jag tittade upp mot trädet där
fågelmatarna hänger. Nu var det inte snö utan något helt annat. En stackars
småfågel hade fått släppa till livet åt en sparvhökshane som nu satt och
plockade den uppe i grenverket. Detta var förklaringen till de röda fläckar
jag sett i snön ett par veckor tidigare. Det var alltså inte första gången den
var på visit. Eftersom skadan redan var skedd så försökte jag få till ett par
bilder på den.


Stackars lilla grönsiska!


Mätt och belåten. En sparvhökshane behöver äta tre småfåglar om dagen.




Hej då höken!

För att hjälpa fåglarna att gömma sig för hökar gav vi oss ut på jakt efter
något skydd och hittade ett par julgranar som vi satte vid matarna. Nu blev
det lättare för fåglarna att söka skydd och svårare för höken att se dem.
Fodermatshållaren i stål kläddes med tallgrenar.

Sparvhöken har inte setts till något mer!


En tofsmes invigde tallruskorna runt fodermatshållaren.


Jag fick lite dåligt samvete för småfåglarna i ett par dagar och bjöd dem på
lite extra godsaker. Jag vill ju inte utsätta dem för faror när de kommer hit
för att äta. Tanken var inte att jag skulle bjuda rovfåglar på mat också.
Levande föda dessutom.


Småfåglarna är ständigt på sin vakt och spejar åt alla håll under de sekunder
de stannar för att äta!


Grönsiskorna kom snabbt tillbaka igen och verkade inte bekymrade.


Denna söta talgoxe utan stjärtfjädrar tror jag hade lyckats klara sig från
en rovfågelsattack! Den kunde flyga utan problem och fjädrarna växte
succesivt ut igen.


De fick en liten annorlunda form när de vuxit ut igen så denna talgoxe
känner vi igen numera :-).

Man får se mycket av naturen när man matar fåglar. Ibland är det någon
liten fågel som är sjuk och dör. Fåglar som krockar med fönstret mm.



På återhörande,
Alexandra :-)
Trackback
RSS 2.0