Vårtecken, holkar mm!


Såg i förrgår att vi har fått påhälsning i kameraholken. Det verkar vara en
liten talgoxefröken *jippie*. Hon använder holken som övernattningslya och
jag hoppas att hon hittar en grabb att dela boendet med så småningom. Klicka
på länken för att se lilla "Kicki":
http://bambuser.com/v/2464024 
Ca. 34 minuter in i filmen kommer Kicki in i holken. Kul att se hur hon tar sig
upp till öppningen, kikar ut ett par gånger. Flyger ut igen och kommer tillbaka innan hon bestämmer sig för att det nog är dags att sussa. Hon burrar
upp sig till en liten fluffig boll och böjer ner huvudet. Jag har aldrig sett en
sovande fågel förut.

Vi sänder live då och då på kvällarna och om vi har turen att det börjar boas
så kommer vi sända live på dagarna också på denna länk:

http://www.toypudel.com/webcamfagelholk.htm. Spännande detta :-).

I flera av de andra holkarna är aktiviteten hög nu så förutom att de sover där
så verkar de redan börja leta lämpliga ställen att bilda familj i. I en av holkarna
som är i ståhöjd har jag redan flera gånger fått städa ut efter en skräpig talgoxegrabb.
Tänk att honorna håller så rent och fint efter sig och hanarna sölar ner!! *rolleyes*


Krattade lite i trädgården i går och fick då se årets första snödroppe, underbart!
Nu är det verkligen vår på G. Såg en ringduva som bjöd på en liten flyguppvisning.
Den verkade glad över att återse sveriges natur.


Videung såg jag för en tre veckor sedan. Naturen vet när våren är på gång.










För en vecka sedan såg det ut så här på nyponen! Vackert!




Vintern var kort och helt i min smak. Så sent som i början på januari blommade
det fortfarande i vissa utekrukor!

Grönfinkarnas population har ju kraftigt decimerats men nu har jag i alla fall sett
tre stycken. 2 hanar och 1 hona. Hoppas de kan återhämta sig och bli
motståndskraftiga mot parasiten.
En domherre kom också förbi på en snabbvisit.


En bild på trädgården som den ser ut nu. Pilarna visar övriga holkars placering.
Näst till vänster i bild är ekorrarnas jätteholk men där har jag bara sett talgoxar
kika in än så länge.


Ekorreholken

På återhörande,
Alexandra :-)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilka fina bilder! :) Kul att kunna se fåglarna i holkarna. Riktigt härligt är det när våren är i antågande. :D

2012-03-13 @ 15:45:10
URL: http://buspudel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0