Valparna har fått ögon!

Jag blev faktiskt riktigt förvånad när jag såg två små mörka ögon plira på tik 1 under eftermiddagen.
 
Tittade på Thomas och även han tittade på mig med ursöt blick.
 
Minstingen tik 2 håller också på att öppna ögonen men har lite kvar.
 
Systrarna omsluter sin bror!
 
Tänk vad tidiga dessa små ungar är som öppnar ögonen på dag 11! De svarta och bruna kullar jag haft har aldrig öppnat ögonen före dag 14 utan oftare någon dag senare än det. Valparna växer dessutom så det syns från dag till dag. Blondie måste ha gräddmjölk :-). Valparna kravlar omkring i lådan och försöker komma upp på benen.

Tik 1 på dag 8 sover bredvid sin bror! Ljuvlig :love:
 
Söt som socker!
 
Blondie och valparna har flyttat ut i allrummet och det gick väldigt bra. De har fått den nya valphagen som skydd runt ett hörn och själva bor de i en låda med en filt hängande som tak över en del av lådan. Det var mest ett experiment för att skydda mot det lilla drag som jag tycker kommer från fönstret men det har slagit väldigt väl ut. Jag har märkt att Blondie föredrar det hörnet jämfört med de andra och valparna själva samlas också ofta där. Som extra värme har de haft en "Snugglesafe" under dynan sedan de föddes. Den ger en behaglig värme och kan verkligen rekommenderas till er som föder upp hundar. Den kan också användas för att ge värme i en bilbur t.ex. Om valparna ska åka bil så får de alltid en varm "Snugglesafe" med sig i buren under höst/ vintermånaderna. Den är också skön för oss tvåbenta :-).
På valphagens väggar har jag hängt badhanddukar som skydd för nyfikna flockmedlemmar och det uppskattar Blondie. Det låga inhoppet har jag satt fast vid grindens öppning och då kan grinden stå öppen dagtid. Även där har jag hängt en liten handduk. Jag är så nöjd med den nya gedigna valphagen från England. Att den kan användas till så mycket annat än bara valphage är toppen. På valplådan har jag monterat webbkameran och jag försöker sända ut en stund varje dag. Tack vare webbkameran så kan jag se valparna även nu när jag sitter vid datorn i ett annat rum!
 
Rosa har nu flyttat in i Blondies gamla valplåda på nätterna men hon verkar inte ha några tankar på att klämma ut lilla valpen ännu som går under namnet "Berit" :-). Om det blir en hane så får han väl kallas för "Bertil". Rosa har fortfarande bra aptit och leker med sina bollar. I dag är hon på dygn 61 så det börjar ju närma sig.
 
På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0