Putte äter från träsleven!

Ekorren Putte är den enda som har svart svans och  därför lätt att känna igen. Han är dessutom väldigt punktlig. Han kommer alltid en sväng kring 17. 30 och vill äta en bit innan kvällen. Sitt namn fick han därför att han  var den förste att kunna öppna ekorrmataren :-).
 
Putte är nästan tam och jag kan gå och pyssla i närheten samtidigt som jag pratar med honom. Det syns att han lyssnar :-). Putte är dominant och jagar alltid de andra ekorrarna på flykten. Ibland blir han riktigt sur och då kan jakten på rivalen gå upp och ner genom träden och ibland flera träd bort innan han återvänder. Sista tiden har här ofta varit 3 ekorrar åt gången som söker föda. Det får ju bara plats en åt gången vid ekorrmataren så de andra får leta på marken eller försöka få ut något ätbart ur fågelautomaterna med nät runt. Det går inte så bra. Efter lille Nicke nyfiken så har ingen annan lyckats ta sig genom maskorna dit.
 
Putte är en av de ekorrar som varit här längst och eftersom han verkar ganska orädd och nästan tam så tänkte jag prova att mata honom från en slev.
 
 I första försöket hade jag hasselnötter med skal på men dem nosade han bara på. Inte värt besväret tydligen. Det ser ut som att han undrar vad jag håller på med :-).
 
Här gick det bättre. Putte tar en bit mandel från sleven!
 
Putte har också börjat att samla nötter inför vintern. Han fyller upp hela munnen med 5-7 stycken och sen springer han iväg. Hoppas att han minns var han gömmer dem för här måste mataren fyllas på väldigt ofta nu.
 

Här smyger Putte på mig i början av sommaren! Jag höll på med att fota fåglar när jag hörde att det prasslade lite i trädet ovanför mitt huvud. Då satt han där och betraktade mig.
 

Vi var väldigt nära varann.
 
På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0