Holknytt mm.

Skogen ljuder av skön fågelsång och det är underbart att få se den skira grönskan som exploderar på buskar samt träd. Småfåglarna har kommit en bit i sina respektive holkar.
 
I blåmesholken har Titti nu lagt 6 ägg!

I går såg det ut som om hon la sig till ro och ruvade en stund mitt på dagen. Totte kom också in och gav henne en bit mat :-). Omtänksamt av honom.
 
Jag tyckte mig se en liten vilostund även i dag mitt på dagen men det kanske inte betyder att ruvningen har startat? Vi får se om det blir fler ägg.
 
Titti flyger fortfarande in med lite pynt, mjuka fjädrar och i går en rosa påskfjäder. Fint ska det vara :-).
 

Det här har i alla fall aldrig jag sett förut, en blåmesparning! Titti och Totte har en träff i bigarråträdet!
 
Talgoxen Mirre ruvar på och vid ett par tillfällen har svartvita flugsnapparen tittat in genom holköppningen och letat efter husrum. Då har hon gått i försvarsställning och motat bort honom. Snart är det dags för talgoxeungarna att kläckas. Ruvningen varar normalt i 12-15 dagar och Mirre började ruva den 2 maj.

Fin bild på Mirre! Vacker talgoxe!

Robban är också en snygging!
 

Robban och Mirre i trädet!
 
 
 Talgoxen Robban sjunger för Mirre som ruvar i holken!
 

Flugis spanar utanför Mirres holk!

Vacker fågel!

Svartvita flugsnapparen har varit inne i flera av de tomma holkarna men han missade chans på den ena i dag. Skogsholken som Johan byggt pryder sin plats på björken där blåmesarna hade en kull förra året. Hålet var till en början gjort för blåmesar men successivt har vi gjort det större. Ändå har ingen visat intresse för den men då vi gjorde hålet så stort som 3.4 cm blev den intressant. På fronten sitter det en bit tall (bak) som gör att inflygningshålet blir ganska djupt för att hålla hackspetten på tryggt avstånd. Det behövdes tydligen ett bredare hål för att de skulle klara av att ta sig in.

I dag såg jag att talgoxarna Tina och Totte fastnat för denna holk och de började bygga sitt bo direkt. Hela dagen har Tina flugit in med mossa ivrigt påhejad av Tobias som också flög med in ibland. Flugis kom senare under dagen och visade förnyat intresse men då flög Tina in som ett jehu och visade att här var det minsann redan uthyrt ;-). Foton och en liten film på Tina och Tobias kommer snart!
 
Undrar om flugis kommer få någon dam i år? Två holkar finns kvar på husväggen om han får napp.
 
En taltrast besökte oss men den blev snabbt bortmotad av koltrastarna!


Så fin fågel!
 
Det är kul med en kamera som kan zooma mycket. Jag såg en fågel högt upp i trädtopparna men kunde naturligtvis inte se vad det var på så långt håll.
 
Jag zoomade in och fick se att det var en stenknäck! Lite kul :-).
 
På återhörande,
Alexandra :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0