Vi har fått fågelungar samt holknytt!

 
I dag kläcktes 5 av talgoxen Mirres ägg och ut kom ett gäng trattisar. Nykläckta fågelungar ser ut som Gremlins men de utvecklas snabbt och när fjädrarna kommer blir de riktigt söta.
 
Robban är en duktig pappa som flyger in med mat till ungarna. När Mirre värmer småttingarna så kommer han också in med mat som hon fördelar till ungarna.
 
Hoppas att det finns nog med larver i naturen nu till fågelungarna denna sena vår. Jag har lagt in en beställning på insektspellets och levande mjölmaskar om det blir bakslag i vädret. De kommer att serveras i en skyddsbur dit bara småfåglarna får tillträde. I år är vi väl förberedda!
 
Talgoxen Tina verkar ha lagt ägg i skogsholken. När hon kommer in för natten så rullar hon på något djupt nere i boet. Vi får hålla oss till tåls ett tag till men man är ju nyfiken.
 
 
 
 
 
 
Hon byggde boet med rekordfart. Efter två dagar var det nästan färdigt med mjukt foder av päls.
 
Svartvit flugsnapparen flög in i holken ett par gånger under förmiddagen när den stod tom. Tur att det inte blev slagsmål!
 
Här kommer en liten bildsvit från när han försökte få in sin hona i holken:
 
Titta vilken fin holk jag har hittat!
Kom och titta på den!
Jag ska visa dig!

Nej, jag är inte imponerad!
 
Aldrig att du får in mig där! Tyvärr så var hon mycket svårflörtad.
 
På denna film försöker svartvit flugsnapparhanen få in honan i holken men hon är kräsen och vill inte titta på den.
 
Blåmesen Titti har lagt 11 ägg och har börjat ruvningen. Där kommer det troligtvis bli en hel massa sötnosar som behöver mycket mat och omvårdnad av sina föräldrar när de kläckts. Totte flyger ofta fram till holköppningen och kollar om Titti är där inne.
 
På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0