Hallon i december och pelargonfeber...

För första gången har jag sett och faktiskt ätit ett moget hallon i november. Även nu
i december är bären kvar och ett nytt har blivit moget. Märkligt. Undrar om dessa
årsskott som borde ha burit frukt nästa år kommer göra det även fast de har bär nu?
Tveksamt.
 
Hallon i november och december!
 
 
Bäret smakade gott :)
 
Ett litet decemberhallon!
 
En blomma har slagit ut på Doftolvonet! Den tyckte tydligen att det var vår igen.
 
Penséerna har blommat sedan i våras och som synes även nu i december!
 
"Sommarpelargonerna" har blommat snällt hela säsongen men i början av november
var det ändå dags att ta in dem för vintern. Normalt så brukar jag låta dem stå kvar
tills de blir tagna av frosten men som ett experiment har jag nu tagit in dem i garaget.
 
Just dessa pelargoner är så fina så de är värda ett övervintringsförsök.
 
Den här heter Candy Rose Blotch och är väldigt söt!
 
Här står de och trängs på planteringsbordet!

Mina "gammeldagspelargoner" har jag övervintrat i många år, Mårbackorna likaså samt en stor röd stjärnpelargon. De andra har jag inte trott vara möjliga.
 
Jag köpte en växtlampa, Gröna lampan, från Hasselfors garden.
 
Först satte jag upp den i vardagsrummet men det rosa skenet upplevdes som lite störande där.
 
Lampan fick flytta in i tvättstugan och ytan under och bredvid lampan blev snabbt full med
pelargoner, kryddor och sticklingar.
 
Nu vågade jag mig på att ta skott av basilikan och de tog sig snabbt i det rosa växtljuset.
 
 
En växtlampa var inte nog så jag beställde en odlingsstation, Grow light garden, från
Wexthuset!
Den är helt perfekt och här kan man odla machésallad, plocksallad och
liknande med växtmatta för enkel bevattning. Men mattan har jag inte använt ännu.
På försök har jag nu sått basilika, plocksallad och machésallad i det gröna växthuset.
Vi får se om de tar sig.
 
Nu tror jag faktiskt att jag har drabbats av pelargonfeber! Pelargoner har jag alltid haft
men dessa lampor öppnade nya roliga möjligheter. Bara det att ta sticklingar och få dem
att överleva denna årstid är hur kul som helst. Dessutom har jag lärt mig mycket nytt.
Sticklingar har jag brukat stoppa i ett vattenglas men det är inte så bra för pelargoner
vill helst stå i såjord eller brikett och rota sig.
 
Jag kunde inte låta bli att skaffa ett par nya sticklingar från Tradera.
Först kom lilla söta I-Fay Brawner i en mjölkkartong från Flyinge!
 
Den var välpaketerad och hade klarat resan bra trots att det var rätt kallt ute.
 
Se sån fin liten planta!
 

Så här fina blommor ska denna lilla stjärnpelargon få när den blivit stor! Foto: Håkan Olsson
 
I början av december kom en 1½ liters mjölkkartong med två nya sticklingar! Så här
ska jag också skicka sticklingar framöver om det blir aktuellt att sälja några.
 
Det var lite kallare ute nu men jag hörde när postbilen kom och kunde hämta
paketet direkt.
Små sticklingar dör snabbt om de ligger länge i en kall brevlåda.
 
Ade' s Elf heter denna lilla stjärnpelargon!
 
Så här fina blommor ska den få, en riktig snygging! Foto: Håkan Olsson
 
Nästa stickling mådde också bra.
 
Det är en Zonal som heter Augusta!
 
Hon kommer att bli reslig och måste hållas efter för att inte ränna iväg på höjden. Så söta blommor.
Foto: Håkan Olsson
 
Jag är med i ytterligare en auktion men det återstår att se om den pärlan blir min :).
 
Alla nya sticklingar får stå i karantän i odlingsstationen i ett par månader så jag är säker på att de är friska.
 
Gröna lampan står nu i allrummet men den är alldeles fullproppad med växter som vill få del av ljuset. Denna otroligt solfattiga november har tagit död på många pelargoner har jag hört men mina lever och mår bra. De som övervintrar i garaget ser också bra ut. Jag ska skaffa två fönsterlampor i allrummet med varsin LEDlampa med kallvitt ljus så blir det bra ljus även där som blommorna gillar.
 
På återhörande,
Alexandra :-)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lollo

Hahaha, tam, så galen i blommor :)! Det verkar som att det intresset börjar växa fram i mig också. Jag har inte alls varit intresserad av det innan, men sedan vi fick den fina plantan av Marie och sedan IKEA-besöket, har jag insett att jag kanske gillar blommor trots allt. Jag ville typ ta med mig hela blomavdelningen hem...

2014-12-07 @ 19:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0