Äntligen vår!

Snödroppar i trädgården, tusensköna som inte knäckts av vintern och fågelsång överallt. Talgoxar, blåmesar men även nötväckor går på "holkvisning" inför kommande häckning. Det är så kul att se hur de flyger in i holkarna för att se om den kan duga att bygga i. Ett par av holkarna har rörelsedetektorn igång och då kan jag se vilka som kommit på besök.
 
I gula holken vid entrén är det en söt talgoxehona som donar, städar och står i flera gånger på dagarna. På kvällen flyger hon in och övernattar. Ett blåmespar flyger också in där ibland men jag hoppas verkligen att talgoxen bestämmer sig för att börja bygga där så småningom för blåmesarna har aldrig lyckats få till några utflugna ungar i den holken. Blåmesarna kan ha den lilla egenheten att det som ser ut som ett troget blåmespar i början av bobygget och äggläggningen kan sluta med en ensam hona när äggen kläckts. Hanen  har då ytterligare en hona som han valt att hjälpa med ungarnas matning och den första honan lämnas åt sitt öde.
 
I en av holkarna på södergaveln har en annan talgoxehona visat stort intresse. Hon har städat holken och även övernnattat. Hon är lätt att känna igen på en trasig stjärtfjäder.
 
I skogsholken har ett nötväckepar med stort besvär pressat sig in ett flertal gånger. Det vore kul att få se nötväckor bygga bo och föda upp sina ungar men jag tror att holkarna här är lite för små för dem. En stareholk skulle vara bättre men eftersom vi har mycket hackspett här så vågar jag inte hänga upp såna holkar.
 
Det ska bli spännande att se vilka holkar som blir bebodda i år. Vi har 7 stycken uppsatta så förhoppningsvis finner svartvita flugsnapparen en som gillas när han kommer i maj. Förra året var det så nära att han fick in sin hona i skogsholken men det var ganska oroligt här då. Nötskrikor som skrek nära holken, kråkor och annat som jag tror skrämde henne.
 
I skogen har jag sett att rådjursflocken består av 1 ståtlig bock och 3 getter.
 
Eftersom våren är så tidig så kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa säsongens första blommor. Med tanke på rådjursflocken blev det små söta penséer som ska hänga i amplar vid entrén.
 
Här kommer lite bilder:
 
 
Rådjuren är inte speciellt rädda.
 
 
Hela flocken!
 
Ny holk som hänger i största äppelträdet. Här har en talgoxe övervintrat!
 
En likadan holk på södergaveln. Här har det aldrig blivit någon häckning och tyvärr
tror jag
att fåglarna tycker att det är för nära matningen. Nu provar jag med en helt
annan typ av holk. Helst
ska holkar sättas upp redan på hösten för att fåglarna ska
få bekanta sig med dem i god tid innan
häckningen. Denna kom inte upp förrän nu i
mars så vi får se vad som händer i år. En talgoxe har
i alla fall varit in och kollat :-).
 
Vårens första blommor!
 
 
 Snödroppar!
 
Avslutar med foto på en tam!
 
En tam en som gnager lite!
 
Måste visa klänningen som en av döttrarna syr på nästan dag som natt! Tänk att ha
en sån talang!
Det ska bli en Ciel cosplay när den är klar med hatt, parasoll mm.
 
På återhörande,
Alexandra :-)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0