Foton på Kicki med fästman

Här kommer nu ett par bilder på hyresgästen Kicki. Var först lite rädd att jag störde henne för då hon flugit ur holken efter att ha kollat läget där inne dröjde det en bra stund innan hon återvände. Talgoxar som kan verka väldigt coola på matplatsen kan vara oerhört lättstörda vid holkar och bon. Om de blir störda kan de t.o.m. överge bo och ungar.

Kicki verkade prata med sin fästman och det är förklaringen till att hon flyger ut och in ett par gånger innan hon nattar sig. Han sitter kvar utanför tills hon kommit till ro därinne *gulligt*.

Just nu samlar jag päls från pudlarna och det blir en hel del när jag klipper dem. Den ska hängas upp i en tom talgbollshållare så fåglarna kan hämta bomaterial där. Blir mjukt och skönt får fågelungarna att ligga på pudelpäls :-).

Just nu har vi ett svartmespar, ett tofsmespar, ett blåmespar, ett nötväckepar, troligtvis flera talgoxepar samt hackspettsparet. Grönfinkar har jag också sett av båda sorter. Pilfinkarna kan jag inte se könsskillnad på. Grönsiskorna som fortfarande är många lämnar oss nog innan häckningssäsongen drar igång.

Av flyttfåglarna är det bara ringduvorna som jag sett men fler borde dyka upp när som helst. Eftersom jag har åretruntmatning av fåglar här så brukar de komma och visa upp sina ungar på försommaren. Det går dessutom åt mycket mer fågelmat på sommaren mot på vintern. Fördelarna för häckande par är stora. Man märker att  föräldrarna kommer och äter massor ur matarna medan de koncentrerar sig på att ge ungarna insekter.

Det började skymma när dessa bilder togs så de är lite mörka. Hoppas ändå ni kan se hur fin Kicki är:


Se så präktig Kicki ser ut!


Kicki med sin fästman i bakgrunden!


Kicki ser ut som en liten söt dunboll! Honan har lite smalare svart band än hanen.


Nu får vi hålla tummarna att de lyckas så vi får se talgoxebäbisar i holken!


På återhörande,
Alexandra :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0