TV tips, vilda djur, Gåseborg mm.

Ett tips för er som inte såg vetenskapens värld nr. 5 som handlade om hundens ursprung. Se den på SVT play:
http://svtplay.se/v/2153040/vetenskapens_varld/del_5_av_18?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2143306/sb,p102815,1,f,-1

Mycket intressant var det. Border collien som kunde 300 ord var fantastisk.


I förra inlägget skrev jag lite om smådjuren som besöker vår trädgård. Kopparödlor är vanliga gäster men nu har vi även hittat ett långt ormskinn i gräset:


Häromveckan sprang en älg över vägen och hoppade in i en villaträdgård. Älg har jag aldrig tidigare sett häromkring så den var jag tvungen att se närmare på. En bild på en älgrumpa blev det :-)


Tyvärr så går det inte bra för alla djur som valt att bo nära människan och för ett par dagar sedan fick Johan se ett rådjur springa över en annan väg 1 km härifrån och bli påkörd av en bil. Den dog medan de ringde efter viltvårdare. Tragiskt!

Räven såg vi för ett par veckor sedan när den  gick utanför köksfönstret.

Småfåglarna har jag börjat mata och det verkar som talgoxefamiljen har blivit större under sommaren. När Johan rensade fågelholkarna hittade han en död unge i den ena och 2 outvecklade ägg i en annan. Jag hörde mycket fågelpip däri under våren så några överlevde nog.

Hundarna fick en skön promenad till Gåseborg. Det är en fornborg i Järfälla med strålande utsikt över mälaren. Man får passa sig lite för det stupar brant på sina ställen bl.a. bakom hundarna på nedanstående bild:





Myspys med Blonda




Blondie ställer upp sig fint själv!

Puppe vill ha godis!

På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0