Årets sista fågelungar.

I slutet av sommaren hade vi turen att få uppleva ännu fler fågelungar.


De flesta fåglar ser likadana ut som övriga i sin art men Biffen var ett undantag. Rund
som en liten boll var jag förvånad över att han överhuvudtaget kunde flyga.

Han tänkte ständigt på mat och var inte riktigt som de andra fåglarna. Biffen satt
ibland ensam kvar och åt långt efter att övriga flocken gett sig av. Hoppas bara att
han inte blir tagen av något rovdjur.

Han såg lite busig ut där han doppade fötterna i badet.


På bilden är Biffen ett par veckor äldre och det syns tydligt vad mycket större han är i
jämförelse med sina artfränder!


Här var det matning av hungriga grönfinksungar!


Den lilla rödhakeungen var ljuvlig!


Nykläckt talgoxeunge!


Hur kan ungen vrida på huvudet sådär?


Fågelungar kan kvävas av hela jordnötter så därför är det viktigt att endast
servera nötterna i nät under sommaren.


Blöt talgoxeunge! Oftast får talgoxarna bara 1 kull i början på sommaren
men här hade vi tur att de boade 1 gång till.


Gråsparvarna fick också nya söta ungar! De var väl kamouflerade.


3 koltrastungar kom förbi en dag och var på bushumör. De flaxade omkring
och jagade småfåglarna. Plaskade i vattnet och smakade lite på maten.


Kanske kommer de och hälsar på oss i vinter!




Denna bofinksunge kallade vi för Burre för han hade burrat upp sig, satt och skakade
och hade tappat bort sin flock. Han kunde inte flyga och  ville inte ha levande larver
som vi bjöd från pincett. Efter ett tag så verkade han kvickna till, försökte äta lite  frön
och flög sen vingligt iväg. Jag hoppas verkligen att han klarade sig.

När man kommer de vilda djuren så här nära så får man tyvärr även se djur som
är sjuka och ibland hitta dem döda. Vi hade ekorrbegravning mitt i sommaren samt
även begravning av en bofinkshona som jag tror hade krockat med fönsterrutan.

På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer
Postat av: Flemming

Blev väldigt orolig när jag tittade på dom första bilderna av Biffen.

Två sådana hade jag i höstas/vintras och båda var tyvärr sjukliga och avgick med döden...

En hittade jag och den begravde jag,den andra satt på fönsterblecket och fick varmluft från fönstret som stod på glänt men på morgonen var den försvunnen och chansen för den har klarat sig är mycket liten...

Bild nummer fyra säger mig att Biffen är okej och det var ju bra...

Fina bilder och man saknar verkligen tiden när alla ungarna kom till världen...

Nu har vi haft den första nattfrosten men "alla" fåglarna har tydligen klarat även detta för dom äter allt vad dom kan...

2011-10-09 @ 09:35:45
Postat av: Alex-svar

Ja, orolig är jag också när jag ser honom här att något ska vara fel. Grönfinkar kan få en parasit som gör att de får svårt att äta och dricka och de går ner i vikt och dör till slut. Jag ska hålla koll och börjar jag hitta döda grönfinkar så måste matningen upphöra i 2 veckor och döda fåglar skickas in till SVA. Håll tummarna för att Biffen bara är välnärd och inte sjuk!

2011-10-09 @ 10:07:37
Postat av: Flemming

Håller tummarna !

När såg du honom senast ?

SVA ville ha in "min" grönfink men då hade jag redan begravt den och bilderna jag skickade till dom gav inte så mycket...

Här är deras svar på mina frågor.

"Tyvärr kan jag inte bestämma dödsorsaken från bilderna. Näbben var nedsmutsad och det kan vara en tecken på trikomonas men vi måste undersöka hela fågeln för att konfirmera det. Det är även mojligt att den dog från trauma som du hade förslagit. Fågeln ser ut som en vuxen, en hane. Om du har tillgång till Virkon, funkar det alldeles utmärkt! Tyvärr har vi inga bra mojligheter att bota sjuka grönfinkar"



Flemming

2011-10-09 @ 18:14:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0