Fågelinvasion mm.



I går kom den största flock med grönsiskor som jag någonsin sett. De var
överallt- på marken, i trädet och på matarna. Först räknade jag till 11, sen
16 och helt plötsligt var de 27!! Normalt brukar här bara vara ett par stycken
åt gången. Undrar om ryktet har gått att här bjuds på läckerheter? En stenknäck
kom förbi också. Otroligt vackra fåglar. Jag tycker att de påminner om papegojor.


I helgen har de små fågelparen haft söta saker för sig. Flera gånger har jag
sett hanen flyga fram till honan med mat och matat henne :love:. Honan har
burrat upp sig, flaxat lite med vingarna och pipit med lite låg kroppshållning.
Grönsiskor, blåmesarna och rödhakeparet gjorde på detta vis. Kanske ett
test för att se att hanen duger att hjälpa till när honan snart ska ruva?
Intressant. Försökte fånga det på bild men det var bara rödhakeparet som
fastnade på tyvärr långt avstånd och lite suddigt.


Rödhaken är en sån fin fågel. En av mina favoritfåglar. Den har så runda former.


Robin!


Näpen liten fågel!


Sädesärlan är ett trevligt vårtecken som inte brukar hälsa på så ofta i vår trädgård.
Desto roligare när den har vägarna förbi!

Slutligen en liten video på en del av de vackra grönsiskorna:



På återhörande,
Alexandra :-)
Trackback
RSS 2.0