Holknytt

Talgoxehonan Kicki har bestämt sig för att vi inte ska få veta hur många ägg som döljer sig i boet. Hon täcker noga över dem med bomaterial när hon ska till att lämna holken. För ett par dagar sedan såg jag tre ägg därinne men det kan vara ett par till nu. Vi får hålla oss till tåls. Tids nog får vi veta :love:.


Jag har en trevlig fågelbok som jag vamt kan rekommendera. Den heter Fågelsång och är en interaktiv bok. 150 fågelarter finns representerade med bilder, text om arten, och hur de låter.

I går när Kicki flugit in för kvällen och hon somnat nästan omedelbart så tänkte jag se om det gick att lura ut henne ur holken igen. Vissa kvällar ångrar hon sig nämligen och flyger ut till Roger en stund innan hon slutgiltigt gör natt. Ett ypperligt tillfälle att få räkna äggen om jag lyckades. Så jag öppnade fönstret lite och tryckte på talgoxesången i boken som finns i två varianter. Ingen Kicki rörde sig i holken. Hon verkade inte bry sig över varken revirsång eller lockrop. Däremot Roger blev alldeles till sig :-). Han flög runt för fullt utanför fönstret och letade efter rivalen. Jag ville inte göra honom allt för upprörd så då slutade jag :-).

Roger är väldigt på allerten och verkar ha ett stort revir. Jag ser honom ofta jaga andra talgoxar på flykten och de holkar som han tycker sitter för nära hans och Kickis har han full koll på. Ibland tittar blåmesar och någon talgoxe in i dessa holkar men de blir genast satta på plats. Dessa tillhör Kicki och Rogerreviret och ska inte bebos. Lite synd tycker jag allt för i mitt tycke är de långt bort från deras holk i en helt annan del av trädgården.


Liten blåmes som provbyggde i denna söta holk.


Den flög in med lite mossa i näbben!


Snabbt iväg....


...när Roger kom och var holkpolis!


Det är väl ingen som har byggt därinne?


Bäst att ta en ordentlig titt!


Ni ser väl att det är jag som är boss?


Garageholken måste också inspekteras. Inga inkräktare här inte!
Hoppas att Roger får fullt upp med sina ungar sen så att svartvita
flugsnapparen får en chans att ta en holk när han dyker upp i maj.

På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer
Postat av: Helén W

Hej. Jag skrev till dej för en tid sen i ett inlägg angående ditt utställningstält..ett gammalt inlägg men jag hoppas du kanske kan svara här istället då.

Jag undrade bara hur mycket du fått ge för ett sådant tält, + vart du köpt det, förstår att det är från utlandet nånstans, men vars. Är väldigt intresserad. Mvh. Helén W

2012-05-02 @ 01:31:40
URL: http://helanshala.blogspot.com
Postat av: Alex, svar:

Jag köpte det från England och frakten över gick på ett par hundra. Tyvärr så tror jag inte att de säljer den varianten längre då den utgick ur sortimentet. Tältet är egentligen en vardagsrumsdel/ kök i en större serie som kan kopplas ihop med varandra. Delen säljs f.f. men är nu mycket större och passar inte lika bra som utställningstält.



Du får söka på nätet och kanske att det f.f. säljs via Ebay t.ex. Tältet hette Quecha seconds base.



2012-05-02 @ 09:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0