Möten med fågeln Rödstjärt

I Båstad fick jag se Rödstjärten för första gången. Den höll till i trädgården men var ändå väldigt svår att få syn på. En kvick liten fågel var det med ett säreget läte.
 
Hanen var väldigt vacker med sina fina färger.
 
 
Elegant!
 
 
Med ett grässtrå i näbben!
 
   
På taket, i flykten, boet under taknocken!
   
 
Jättesöt Rödstjärtsunge!
 
Väl hemma så kände jag igen lätet under en av  våra vanliga hundpromenader. Såg mig omkring lite och helt plötsligt var de där. Vackra Rödstjärtar bara någon kilometer från där vi bor.
 
Hanen  satt på en gren och sjöng!
 
Fina Rödstjärtshonan!
 
 
De höll sig i närheten av dubbelholken med det upphackade hålet. Den holken brukar vi alltid skämta om för att den ser så rolig ut och det var nog det sista stället jag trodde att någon fågel skulle häcka i. Den har sett totalt övergiven ut i alla år och dessutom med upphackade hål i bägge holkarna.
 

Hanen med mat i munnen på väg att mata ungen i holken!
 
Honan  har just matat ungen i holken!
 
Den vill ha mera mat!
 
Så någon dag senare såg jag att det kikade ut en rödstjärtsunge ur den ena holken!! Föräldrarna hade också en liten på följe och detta var den sista ungen. Dagen efter hade ungen flugit ut. Jag sökte lite efter info om Rödstjärten och tydligen var detta en typ av holk som de gillar. Bredare öppning och gärna med gamla bon i så deras eget bo kommer högre upp och de kan se ut. Rödstjärten vill inte bli överraskad när den ruvar i boet och den vill ha in mycket ljus.
Rödstjärten har minskat i antal eftersom många dukar under då de flyger över Sahara på sin flygning till sitt övervintringsställe. Öknen har blivit större i omkrets men Rödstjärten har inte kunnat ändrat sitt beteende efter det. De kan bara äta upp sig till en viss gräns innan de flyger iväg annars blir de för tunga för att klara flygningen. Om de då äter mindre så klarar de inte den längre sträckan utan dör i öknen. Den här sommaren har jag i alla fall sett ett par häckande fåglar så helt utdöda är de inte. Vi får hoppas att de klarar av att ställa om sig när naturen ändrar förutsättningarna. Intressanta fåglar tycker jag!
 
Rödstjärtsungen tittar ut!
 
Hanen varnar i närheten av holken! Hanen är så vacker!
 
 
På återhörande,
Alexandra :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0