Fågelvår, svartvit flugsnappare och årets första fågelungar!

Vilken härlig fågelvår/ sommar vi går till mötes här! 5 holkar är nu upptagna av söta småfåglar. Från två av dem sänder vi LIVE. De kan ses här: http://www.toypudel.com/webcamfagelholk.htm

När tror ni att första talgoxeägget kläcks?


I blåmesholk 2 var det slagsmål i går mellan Titti och en blåmesrival som kom och slängde in lite mossa :-0. Uj, vad de slogs men Titti avgick med segern. Normalt vet man ju inte vad som sker inne i holkarna. Jag var orolig att Titti skulle överge sitt bo men hon kom på kvällen och sov där hela natten. Fick dessvärre se lite senare i dag att hon låg och väste igen och att någon kikade in på henne. Den här gången lyckades hon skrämma bort inkräktaren.

Fick bevittna mitt livs första blåmesparning när jag tittade ut mot trädet och holken i morse. Ut flög Titti från holken mot den lilla blåmes som fanns på en gren. Båda två viftade med sina vingar och såg ut som när de lekmatar. Visste inte att även hanen kunde se ut som en liten uppburrad unge med viftande vingar utan trodde först att det var den andra honan som bråkat med Titti i holken. Helt plötsligt så parade de sig och det var över på någon sekund. Strax därefter så jagade Titti iväg talgoxen Roger och sen stack hon in i holken igen. Tuff brud lilla Titti!!

Upptäckte i morse att en av skogsholkarna såg konstig ut kring inflygningshålet. Det såg ut som om Hacke varit där och hackat det större trots nubben som är runt. Gick lite närmare och såg då att det var ett gammalt löv som stack ut. En liten svartvit flugsnappare blev skrämd och flög iväg från sin gren. Oj, tänkte jag och backade lite. Då vågade den sig fram igen och flög in med ett nytt stort löv.

En svartvit flugsnapparhona!! En hane har vi haft sjungande i flera år men han har aldrig fått tag i en hona så efter ett tag har han försvunnit. I går såg jag på håll hur de försökte flyga in i björkholken där blåmesfamilj 1 har sitt bo och det blev ett himla liv.


Så bra att de nu har hittat en egen holk. Denna holk hade jag silvertejp på ett par veckor så den skulle bli ledig lite längre. Ett bra tips om ni brukar få svartvita flugsnappare i er trädgård!

Hoppas nu att detta är hans första fru så att hon får hjälp av hanen att mata sina ungar. Svartvita flugsnapparhanen sätter sig gärna och sjunger vid ytterligare en holk när första frun boat och lagt ägg. Han hoppas på att få en hona till i ett annat område. Om han lyckas så överger han sen hona två som får klara av ungarna helt ensam då han återvänt till den första. Vilken fräck gynnare!

Medan jag stod och fotade flugsnapparen så hörde jag lite prassel bakom mig. Jag tittade upp i grenverket på granen som står där och fick se en ringduva titta fram :-). Denna gran står i vår trädgård och ekorren Putte har byggt lite där och blir nog inte glad om duvorna tar hans lya. Det låg lite ringduvefjun på marken så han kanske redan har försökt mota bort dem? Jag ska hålla lite koll där så får vi se om det blir duvungar också eller om de barade provade lite.


Mata mig!


Jag kan inte äta själv!


Vill ha, vill  ha!


Varsågod min unge!


Mera mat, mera mat....


Nu får den klara sig själv!

Årets första fågelungar är här! Fick se en jättesöt liten gråsparvsunge i förrgår. Först trodde jag att det var den vanliga lekmatningen men näbben var mycket större och bredare på denna och den slutade aldrig tigga. Mamman verkade lite trött på den så kanske att detta är den första som flugit ut?

På återhörande,
Alexandra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0