Holknytt

Det är så härligt i naturen nu. Koltrastarna sjunger sina vackra serenader
och Roger spelar fina melodier titt som tätt. Rödhakarnas sång är också
väldigt vacker.


Talgoxehonan Kicki, Rogers fru, jobbar på med att värma sina 8 ägg.
Hon är duktig och tar bara små pauser för att äta och umgås med Roger.
Jag har inte sett honom komma in i holken för att mata henne ännu.
Undrar när första ungen kommer att kläckas?

Följ gärna med på kameraholksidan:
http://www.toypudel.com/webcamfagelholk.htm

Vi sänder LIVE hela dagarna nu!


En svartvit flugsnappare har varit på visit och tittat igenom holkarna.
Vet inte om någon föll honom på näbben. Hans favoritholk från förra
året är skrotad och den närmast är bokad av blåmesar. Hoppas att han
kommer tillbaka för hans sång är så vacker och det är fint att se honom
sitta på grenen och sjunga. Det är en mycket vacker fågel tycker jag.


Titti flyger mot holken!


Titti tittar ut!


Titti hämtar små grenar till boet!


Titti flyger in med mossa!


Snabbt ut efter mer!

Titti kommer flygande med en stor mossbit men får inte in den genom hålet.
Hon måste fundera en stund innan hon försöker igen. Totte tittar in genom hålet
och undrar hur det går :-)

Blåmesen Titti har fallit för den vackra gula holken vid entrén. Jag tror nu
att det var henne som jag fotade i förra inlägget och som blev bortmotad av
talgoxen Roger. Hon har flugit in med lite bomaterial och synat ingångshålet
noga. Fästmannen Totte har suttit på en gren i närheten och hejat på :-).
Däremellan har holken till synes stått tom och när jag trott att den övergivits
så är hon där igen. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Blåmesarna verkar snabba
på att provbygga i holkarna men sen om de verkligen bestämmer sig för den
är svårare att veta. Eftersom den står så nära matningen, på en stör, och där
det är liv och rörelse av andra fåglar trodde jag verkligen inte att någon
skulle vilja flytta in där.

Nyfikenheten blev för stor och när allt verkade lugnt gick jag ut och lyfte av
locket. Inuti fanns ett bo som var helt färdigbyggt med lite Blondie och Jamiepäls
som fyllning. Nu är det bara att hoppas att de bestämmer sig för att lägga ägg i
holken och jag lovar att jag inte ska kika in mer. Vill ju inte skrämma bort dem.


Lilla blåmesen syns till höger i bild!




Blåmeshonan tittar ut ur björkholken!


Liten fjäder i näbben!

Blåmesparet i björkholken flyger fortfarande in med lite fjädrar och annat
då och då. Jag har stått under holken och kan inte höra några ungar ännu.
Det dröjer nog inte länge innan det är larver och annat i näbbarna som de
flyger in med :-).


Rödhakehonan sitter vid ett bågnande matbord men vill inte äta själv.
Hon tjattrar efter hanen att han ska komma och mata henne :-)!


Rödhakehonan blir matad!


Hon gör sig liten och tigger mat!


Kan jag få lite mat?


Hanen pysslar med henne, matar och står i!

Jag ser en del fågelhonor av olika sorter som blir matade av sina hanar.
Rödhakar, talgoxar och blåmesar. Det kallas tydligen för lekmatning och
är värdefullt för honan eftersom hon behöver mycket extra protein inför
äggläggningen. Det verkar vara ett stadium efter att boet är lagt och innan
äggläggningen sätter fart som de sysslar med detta. Sött är det i vilket fall.


Titti gör sig liten och söt. Mata mig Totte!


Vill ha mat nu!


Titti kvittrar efter Totte!


Se så liten och hjälplös jag är!

Många småfåglar kommer och hämtar av pudelpälsen så det blir mjukt
och skönt för årets fågelungar :-).


Gråsparvshona med Blondiepäls i näbben!


Som en liten tomte! Blåmes med päls i näbben!

Oj, en sån spännande tid som kommer nu med alla nya fågelungar som kommer
att visas upp vid matplatsen. Nästa år blir det minst 3 holkar med kameror
i. Är ju så kul att få se det hela från insidan. Vi får tacka Roger och Kicki att de
ville flytta in i kameraholken som vi har i år!

På återhörande,
Alexandra :-)




Trackback
RSS 2.0