Sorg i talgoxeholken...

När man väljer att studera djurlivet på nära håll genom webbkameror så får man även se obehagliga saker. Normalt sker det i det fördolda och vi får inget veta. Sent i går kväll så tittade jag igenom dagens inspelning av talgoxeholken. Fick ganska snabbt se en stor näbb som stacks in i holken. Jag uppfattade det först som en väldigt glupsk unge som fick tag i näbben och höll sig fast ända upp till ingångshålet. Där såg jag inte vad som hände men helt plötsligt blev den slängd tillbaka ner i boet. Jag tittade på filmen igen och fick då till min fasa se att det var en hackspett som försökte få tag i en unge :-0. Den drog också i bobalen och ställde till en väldig oreda. Någon timme senare var den där igen och ett par timmar efter det. Då såg jag Kicki ligga i försvarsställning och väsa väldigt mot hålet. När filmen var slut kunde jag fortfarande räkna till 5 ungar och jag gick och la mig med oro i maggropen. Vi pratade om att eventuellt förlänga ingångshålet.

I morse när jag satte på kameran såg boet helt annorlunda ut. Allt det mjuka var borta och hur jag än räknade kom jag inte fram till mer än 4 ungar :-(. Kicki var med ungarna mest hela tiden, bökade runt och verkade mycket stressad och otrygg. Hon satt stelt bredvid och på ungarna utan att kunna koppla av.

Hacke har varit galen hela dagen. Flyger vilt omkring bland fågelmatarna och försöker fånga fåglarna där. Däremellan har han gjort avstickare till Kickis och Rogers holk och jag har sett Kicki inta försvarsposition. Roger har fått mata ungarna.
Jag har jagat bort hacke både genom fönstret och när vi sett honom jaga småfåglarna vid matningen. Kan säga att vi inte har haft en lugn stund i dag. Jag har antingen behövt ha koll genom kameran eller på plats utomhus. Tänk om han lyckas ta någon av föräldrarna!

Så här kan man inte ha det någon längre stund så något måste göras.


Roger flyger in i holken!

Maken snickrade en förlängning på ett par centimeter till ingångshålet och borrade ett lika stort hål i den. När Kicki äntligen lämnade holken klättrade han upp på stegen och borrade fast den ovanpå det gamla hålet.
Kicki kom snabbt tillbaka, flög fram till holken och såg att det inte stämde. Hon kikade in lite men blev rädd för det nya. Flög upp i trädet och gjorde varningsljud. Det tog ett par minuter sen krånglade hon sig in. Kollade att allt var OK där inne och flög sen ut och hämtade mat till dem. Nu har jag sett att Roger också har accepterat den nya ingången. Hoppas nu att hacke stoppas från att få in näbben någon längre bit.


Roger sjunger utanför holken!

En liknande förlängning ska monteras upp på Tittis holk. Hennes ungar kommer kläckas om ett par dagar och där ligger boet ännu närmare öppningen. Vill INTE bjuda hacke på fler ungar!!

Tipsa alla ni känner som har holkar att bygga förlängning till öppningen. Såg på nätet att de finns att köpa från England bl.a.

http://gardenbirdfeeder.co.uk/acatalog/_.html

Hoppas att det förblir lugnt i holken nu. Kickis och Rogers ungar ska inte behöva vara rädda och inte heller deras föräldrar. Min syn på hackspetten har helt klart omvärderats.

R.I.P lilla fågelunge :-(.

På återhörande,
Alexandra

Kommentarer
Postat av: Flemming

Har själv haft sådan kloss men eftersom holkarna är djupa,så tog jag bort den igen men hos er är det tydligen ett måste och det var positivt att tallisarna kunde acceptera en förlängning.



Vila i frid Lilltallis

2012-05-20 @ 21:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0