Utställningsresa till Åland

I många år så har jag tänkt att ställa på Eckeröutställningen i slutet av september men det har aldrig blivit av att anmäla dit. I år bestämde vi oss i alla fall för att åka dit med Katniss.

Inför en utlandsresa med hund så är det en del som måste planeras. Ca. 1 månad innan så blev Katniss rabiesvaccinerad. Pass hade hon sedan tidigare. 3 dagar innan resan var det dags för veterinärbesök igen för då skulle hon avmaskas mot dvärgbandmask. På fredagen var det dags för bad och klippning och på lördagen gav vi oss av mot Grisslehamn.

Katniss är så snäll att ha i bilen och hon ligger alldeles tyst i buren. Vi stannade till och rastade henne en stund innan vi kom fram till färjeläget. Väl framme så var det fullt av bilar och i nästan alla fanns det hundar! Det påminde starkt om när vi åkte till Gotlandsutställningarna på 90-och 2000-talet. Vi lämnade först Katniss i bilen men när vi tagit reda på att hundar var välkomna i bistrorestaurangen så hämtade vi henne. Hon var helt lugn i bilen så hon kunde nog lika gärna stannat kvar men jag ville ha henne hos mig. Det kändes bäst eftersom hon aldrig åkt båt förut eller varit ensam i bil under sådana omständigheter.

Katniss kollar om det finns någon mat på bordet!

Små kobbar började synas!

Åland!

Det fanns flera hundar inne på färjan men de flesta verkade ha lämnat kvar sina hundar på bildäck. Resan över var lugn och det gungade nästan ingenting. Det tog ca. 2 timmar att komma fram till Eckerö på Åland. När vi kommit iland så körde vi till utställningsområdet för att se var det låg. Vårt hotell låg i Mariehamn och dit tog det en halvtimme. Hotellet hette Savoy och vi var inte ensamma där denna kväll. Hundfolk precis överallt. Vi träffade en del bekanta utanför hotellet och i omgivningarna. Vi installerade oss i hotellrummet och Katniss fick prova på att åka hiss. Det gick bra. Vi kollade in frukostmatsalen och sen gick vi en promenad med Katniss som vägrade att göra det hon skulle. Mycket nosande blev det men inget ställe passade damen. Sista promenaden för kvällen gav dock positivt resultat. Katniss hade innan denna resa inte bott i lägenhet så det blev utmärkt miljöträning.

Natten bjöd inte på mycket sömn. Åland har en timmes förskjutning i tiden så när vi gick upp 6:45 så var klockan i Sverige 5:45. Gäsp! Frukosten var god och det fanns mycket att välja på. Katniss fick också mat som hon slukade. Nu var det bara att packa ihop sina grejer och ge sig av till utställningsplatsen.

Det var nästan en magisk resa från Mariehamn till Eckerö. Dimman började lätta och de sjöar som vi passerade hade blankt vatten som var helt stilla. Träden speglade sig i vattnet. Mycket vackert. Det verkade bli en fin dag.

Vi installerade oss på utställningsplatsen och underlaget var konstgräs. Riktigt trevligt underlag för hundarna som inte behövde halka.

Finalringen till höger och rasringarna längre bak i bild!

Katniss låg snällt på bordet när toppen skulle fixas!
Det blev ganska snabbt vår tur och Katniss skötte sig bra som vanligt. Hon är en riktig liten showgirl.

Katniss vann unghundsklassen med CK! Hon kom sedan på första plats i Bästatikklassen och tog  finskt CERT och CACIB!

Slutligen blev hon BIM mot hanen! Domare var Magnus Hagstedt.

Vi lämnade utställningsplatsen för att försöka hinna med en tidigare färja men det var redan en lång kö av bilar med ägare som tänkte samma sak. Det var ingen idé att stanna kvar så vi tog oss till Mariehamn igen för att testa Viking Line som skulle ha en avgång i ungefär samma tid.

Nu såg omgivningarna helt annorlunda ut mot den tidiga morgonen och all magi var som bortblåst. Fortfarande vackert men inga blanka sjöar mm. Jag passade på att fota dessa roliga "Kattskyltar" längs vägen. Kattnäs är väldigt likt Kattnis :-).

Med Viking Line var det samma sak med den skillnaden att de redan slutat ta ombord bilar. Fullt och dags för avgång. Bara att inse att den färja vi bokat på Eckerölinjen 18:30 fick bli den som vi skulle ta. Vi parkerade bilen vid ett utsiktsberg och satte oss på en bänk för att äta lunch. Utsikten var verkligen vacker och vi fick se många färjor komma till Mariehamn.

Härlig utsikt åt alla håll!

Söt!

Tre färjor på en gång!

Skeppet Pommern!

Man funderar lite på hur det skulle vara att bo på en ö och jag tror inte att det skulle passa mig. Besvärligt att alltid behöva ta färja så fort man ska ta sig någonstans.

När vi tröttnat på utsikten och vinden som började bli lite kylig så åkte vi till påfågelsparken Lilla holmen. Där var vi för ett par år sedan och det var kul att få se fåglarna igen. Då var det mitt i
sommaren och vi tog ett bad vid den härliga stranden som ligger där. Nu var det kyligare med höst i luften. När solen vågade sig fram så var det dock riktigt skönt.

Katniss undersöker bänken!

Ett par modiga badare trotsade vädret och tog snabba dopp i sjön.

Vi strosade runt bland påfåglarna och tittade lite på kaninerna som satt i sina burar innan vi
började bilresan tillbaka till Eckerö.

Vackra påfåglar!

Katniss tittar på påfåglarna!

Ståtlig!

Vi bestämde oss för att åka tillbaka till utställningen och sätta oss i cafét där för att värma oss med en kopp te. Det blev en perfekt avslutning på dagen med gott fika och BIS-finalen utanför fönstret!

BIS-finalen kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=j6E1PTS-1pY
När BIS- hunden var korad gav vi oss av den korta vägen till hamnen och ställde oss i kön. Katniss rastades i lagom tid innan regnet kom.

När vi körde på färjan såg jag vågor på sjön och anade att färden hem nog inte skulle bli lika lugn som när vi åkte dit. Katniss fick stanna kvar i bilen denna gång.

Eckeröhallens tak syns bland trädtopparna!

Hej då Åland!

Vi skyndade oss ombord och beställde mat. Efter någon timme blev det riktig sjögång och vi tog oss längre ner i båten men det gungade lika mycket överallt. Folk satt t.o.m. ner på golvet. Det var riktigt skönt när vi kom fram till Grisslehamn och kunde rulla av färjan igen. Katniss var lugn och hade klarat bra att vara ensam i bilen, skönt.

Hundarna som var kvar hemma blev jätteglada när vi kom hem igen. Det blev ett kärt återseende.
Det var en trevlig utställningsresa som vi kanske gör om någon gång?